שיכון פועלי הרכבת אבן גבירול תל אביב
20 בנובמבר 2018
בנק לאומי תל אביב
12 בדצמבר 2018

נחל רודד אילת



key facts


שכונת "נחל רודד" הינה שכונת מגורים חדשה של העיר אילת, הממוקמת מצפון לעיר, בצמוד לקיבוץ אילות ולשכונות עתידיות חדשות של העיר.
שטח השכונה הוא כ- 2800  דונם, ובתוך זה נכללים אזור סיסמי ושמורת טבע  נחל רודד האסורים לבניה ופיתוח.
שימושי הקרקע כוללים את כל השימושים המרכיבים מרחב עירוני בנוי -  מגורים מסוגים שונים ובסה"כ 4200  יח"ד,  מבני ציבור וחינוך, תעסוקה, מסחר, תעשיה, ספורט,  שצ"פים וכיו"ב.

העיר אילת מבקשת ליישם את תפיסת השכונה הירוקה כבנייה מקיימת, המשמרת משאבים, מייעלת את השימוש באנרגיה ואת השימוש במים, זאת לצד הפחתת פליטות אוויר מזהמות ותוצרי פסולת, הן בשלב הבניה ולאורך חיי המתחם.

2800

דונם


4200

יח"ד


פרטי הפרויקט

מיקום: שכונת נחל רודד, אילת

אדריכל : מתכננים ראשיים : לייטרסדורף בן דיין אדריכלים. תכנון : גוגנהיים בלוך אדריכלים ומתכנני ערים משה מרגלית אדריכלים ומתכנני ערים

יזם: עיריית אילת

פעילות וואווא : ייעוץ לאדריכלות ירוקה ,סימולציית רוחות, סימולציית הצללות ותכנון פרמטרי

קטגוריית בינוי : שכונה הכוללת מגורים, מסחר, משרדים ומבני ציבור.

האתגרים

תכנון השכונה שם דגש מיוחד לתפיסת בינוי ערים בר-קיימא, המשלבים את ההתייחסות הנכונה לתנאי הסביבה הקשים והייחודים  עם פתרונות בינויים- אדריכליים  המייצרים חוויה אורבנית המתבקשת תמיד וביתר שאת  באזור זה כפיצוי על הריחוק מהמרכז.

התכנון המקיים של השכונה התייחס והטמיע אלמנטים מתוך כלי המדידה לתכנון בר קיימא לשכונות - "שכונה 360" -המפותח על ידי המועצה לבניה ירוקה ומשרד הבינוי והשיכון, ומתקנים רלוונטים מובילים דוגמת LEED ND  ומהתפיסות המובילות בעולם התכנון בהיבטים אלו.

מיקומה של אילת בשוליים הצפוניים של רצועת המדבריות העולמית וריחוקה מהים התיכון יוצרים באילת אקלים מדברי חם ויבש, המאופיין בשמים בהירים וכמות משקעים קטנה ובלתי סדירה. החום והיובש מגיעים באילת לערכים קיצוניים, חריגים בהשוואה לאזורים אחרים בארץ. קרבתו של מפרץ אילת אינה באה לידי ביטוי במיתון תנאי האקלים בשל שכיחות גבוהה של רוחות צפוניות   - מצפון מזרח ועד צפון מערב- בכל שעות היממה ובכל עונות השנה.

הטמפרטורה הממוצעת בקיץ הינה כ 33 מעלות, ומגיעה תכופות ל 40 מעלות. ואילו בחורף הממוצע הינו כ 16 מעלות. בכל עונות השנה הטמפרטורה מגיעה לשיא היומי בשעה 15:00 בקרוב, וההתקררות החלה בשעות אחר הצהריים והערב הינה איטית.
 בשעה 20:00 הטמפרטורה עדין גבוהה ב- 4-5 מעלות מהטמפרטורה ב-8:00 בבוקר.
מהלך יומי זה נגרם על ידי הרוחות הצפוניות הנושבות בקביעות לאורך הערבה במרבית שעות היום ומביאות עימן אויר חם, זאת לעומת מיעוט הרוחות הדרומיות מהמפרץ, הממתנות אקלימית.

 

ערך מוסף

תנאי האקלים הקשים והייחודיים, הכתיבו את הצורך בישום מגוון פתרונות פאסיביים ברמת בינוי הערים, אשר באו להתמודד עם התנאים המאתגרים ולשפר את המיקרו אקלים במרחב הציבורי.
בין הפתרונות – הפניית גריד הרחובות לכוון צפון-דרום  לקליטת הרוח הצפונית, החמה אמנם , אך המשפרת את הנוחות עקב תנועתה, והרוח הדרומית הממתנת מהמפרץ עם הטמפרטורה הנוחה יותר.
כמו כן שולבו בשצ"פ המרכזית, ברחבות העירוניות ובמדרכות  אלמנטי פיתוח התורמים לשיפור המיקרו אקלים, ביניהם בריכות נוי, עצים רחבי צל, כיסוי צמחיה וחומרי ריצוף בעלי קיבול חום נמוך, התורמים להורדת הטמפרטורה באמצעות קירור האוויר העובר מעליהן .

גריד הרחובות של השכונה מתוכנן בהפניה צפונית לכוון הרוח השלטת הקרירה יותר בשעות אחה"צ והערב בקיץ ועונות המעבר.
רחובות אלו נפתחים גם לאזורים משמעותיים במרחב הציבורי כולל השצ"פ המרכזי.
גם בשעות החמות יותר שולטת הרוח הצפונית, ואף שאינה מקררת הרי אפקט תנועת האוויר משפר את תנאי הנוחות התרמית של השוהים בו.

ההפניה של הגריד לכוון הרוח השלטת מאפשרת גם חדירת רוחות לא רצויות בחורף אותן יש למתן בעיקר באזורי פעילות החוץ האינטנסיבית  של המרחב הציבורי - המסחר, השצ"פים  ורחבות החוץ של מבני הציבור.
להשגת מטרה זו מתוכננים באזורים אלו עצים בוגרים בכמות משמעותית – כולל שדרה כפולה ברחוב המסחרי הראשי.
 בשצ"פ המרכזי מתוכנן בצפונו מבנה ציבור ובמרכזו גינון אינטנסיבי הכולל עצים בוגרים וסביבו פרגולה היקפית – מכלול אלמנטים אלמנטים ממתני רוח.

 

יצירת מיקרואקלים משופר במרחב הציבורי אינה עומדת בזכות עצמה אלא הינה בבחינת יעד הבא לשרת את הערך המרכזי בבינוי ערים בר קיימא: החוויה של עירוניות בת קיימא.
החזרת האפיונים של רחוב עירוני תוסס ופעיל שהתנוונו בעשרות השנים האחרונות עקב תהליך הפרוור, הקניונים והפרדת שימושי הקרקע, ועקב הדומיננטיות של הנדסת התנועה - דרכים וחניות - על מכלול המרחב המתוכנן באופן ש"רחובות" הפכו ל"דרכים", ופעילות אנושית במרחב הציבורי הפכה ל"צירי תנועה".


הפרויקט מתוכנן באופן  המעודד פעילות במרחב הציבורי: עידוד תנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים, התרועעות בכיכרות ובפינות ישיבה במדרכות, ישיבה בבתי קפה ומשחק במתקני ספורט. שיטוט לאורך חזיתות מסחריות וכיו"ב.
 וכל זאת באמצעות יצירת מרחב ציבורי נוח לתנועה, מגוון ואטרקטיבי, עשיר בהזדמנויות.
ובה בעת הממקסם את היעילות של השימוש בקרקע, וחוסך באנרגיה לאיקלום המבנים ועוד.

לפרטים ומידע נוסף - צרו עימנו קשר היום

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.