כל הסיבות לבחור באנרגיה ירוקה
9 בספטמבר 2018
בנייה ירוקה הלכה למעשה
12 בספטמבר 2018

מרכיבי הפעילות כיועצים לאדריכלות ירוקה



 

אדריכלות ירוקה – מבנה, מערכות ואנרגיה

להלן פרוט חלקי של הפעילויות, האמצעים והיעדים המהווים את "אבני הבנין" של הבניה הירוקה בהקשר לחסכון אנרגטי ממקורות מתכלים בעיקר ואשר נכללים בתהליך הייעוץ לאדריכלות הירוקה.

חסכון זה מושג בשילוב של 4 מרכיבים עיקריים :

  1. חסכון באנרגיה שהמבנים צורכים לצרכי איקלום (מיזוג אויר, חימום והספקת אויר צח מטופל),
    לצרכי תאורה מלאכותית ולשימושים שונים, וזאת בשילוב של מגוון פתרונות פאסיביים המקטינים את הצורך באנרגיה לצד פתרונות אקטיביים ומערכות מתקדמות של איקלום, תאורה ואחרות  הצורכות משום יעילותן פחות אנרגיה להשגת תנאים זהים ממערכות פחות יעילות.
  2. מעבר לשימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים - פנלים פוטו וולטאים PV)), מערכת גאותרמית ועוד, וזאת הן ברמת המבנה והן ברמת בינוי הערים.
  3. יצור מקומי של אנרגיה בעיקר בפרויקטים גדולים וזאת ברמת יעילות גבוהה במיוחד.
    הפתרון המקובל – קוגנרציה - מבוסס בדרך כלל יצור חשמל באמצעות גז טבעי, וניצול החם השיורי להגעה לנצילות אנרגטית גבוהה במיוחד.
  4. ניהול חכם של מכלול המערכות צורכות האנרגיה המאפשר ניהול דינמי, בקרה ושליטה באמצעות חיישנים מסוגים שונים (נוכחות, לחות, CO, תאורה ועוד) כולל שליטה הן על המערכות המייצרות או צורכות אנרגיה והן על מכלולי המבנה התורמים להורדת צריכת האנרגיה.

פרוט מקצת מהנושאים והצעדים להתייחסות תכנונית:

פתרונות פאסיביים

  • מיקום והצבה – בחירה מושכלת של מיקום המבנה להשגת התוצאות האפקטיביות ביותר מבחינת: זמינות אור טבעי, זמינות אנרגיית רוח ושמש ומזעור השפעת הסביבה על פנים המבנה.
  • בידוד תרמי גבוה יותר של המעטפת – קירות, גגות, מערכות חלונות וויטרינות.
  • הצללות ניידות ונייחות, חיצוניות, בתווך הזיגוג הכפול ופנימיות , מבונות או מערכות הצללה
  • גאומטריה של המבנים – הפנית החזיתות הארוכות של המבנה, קומפקטיות
  • אוורור מפולש טבעי – מיקום גודל ופרופורציות של החלונות
  • אוורור מרובד - הוצאת האויר החם באמצעות חלונות גבוהים, ארובת שרב וכו.
  • שימוש במסה תרמית
  • תאורה טבעית מיטבית – מיקום, גודל ואפיון החלונות, מדפי אור ביחס לעומק הפונקציות הסמוכות למעטפת המבנה
  • חומרי בנייה – יישום חומרי בנייה ירוקה, שקל למחזר אותם, שאינם פולטים גזי חממה, שמציגים יעילות מרבית בבידוד המבנה, שתחזוקתם נמוכה וטריוויאלית.

פתרונות פאסיביים למחצה 

  • חימום וקרור רצפתי
  • תקרות וקורות קורנות
  • פתחים במעטפת לפתיחה ממוחשבת מבוקרת תואמת תנאי אקלים לאוורור מפולש
  • הצללות ניידות ממוחשבות מנוהלות על ידי חיישנים באופן תואם אקלים תנאי הסביבה והפעילות במבנה
  • קירור באמצעות אלמנטי מים בפיתוח ובסמוך למעטפת המבנה
  • אגירת חום וקור

 

פתרונות באמצעות מערכות

  • מערכות בית חכם – מערכות ממוחשבות לשליטה ובקרה על המכלולים צורכי האנרגיה,
    ובהן מערכות האיקלום והתאורה המלאכותית, המכלולים המקטינים את הצורך באנרגיה וההתממשקות של כל הנ"ל עם הפעילות של דיירי המבנה ושל המערכות בו.
  • מכלולי תאורה בעלי נצילות גבוהה ותכנון מעגלי התאורה באופן יעל המתממשק לתאורה הטבעית ולצורך להשלים אותה ברמה המינימלית הנדרשת.
  • אנרגיה מתחדשת – יישום של טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת (אנרגיית רוח ואנרגיה סולרית) כמקור אנרגיה לאספקת חשמל למבנה ועוד.

כל אלו לצד ההפחתה בשימוש באנרגיה מתכלה ושימוש הולך וגדל אנרגיה מתחדשת, מקרב אותנו ליעד ההולך ומיושם במדינות המפותחות של בניה מאופסת אנרגיה NET ZERO ENERGY ואף יותר.

 

ניתוחי אנרגיה

אנליזות אנרגיה מהוות  כלי מרכזי בשירותי התכנון  שלנו.  אנו משתמשים במודלים וסימולציות לצריכת אנרגיה כדי לפתור בעיות מפתח  בתכנון  הפרויקט, ולהביא בתהליך פרמטרי לאופטימיזציה של הביצועים האנרגטיים של המבנה וכתוצאה מכך להפחתה משמעותית בצריכת החשמל ובעלויות האנרגיה השוטפות בפרויקט. תוך בדיקה וניתוח של האדריכלות ושל המערכות.

אנחנו מומחים במגוון של כלים למידול אנרגטי המייצרים חיתוכי מידע, תוצאות ואמצעי פרזנטציה  כנדרש להבנה בהירה של התוצאות ככלי תכנוני לקבלת החלטות, וכן לצורך עמידה בתקנים השונים..

תהליך הייעוץ שלנו מבוסס על ידע וניסיון מקצועי עשיר של מאות רבות של פרויקטים באשר לחלופות הבידוד של מעטפת המבנה ולמרכיבים הגאומטריים שלו, למערכות צורכות האנרגיה – מיזוג אויר, אויר צח, תאורה מלאכותית ועוד, ולמכלולי בניה המשפיעים על צריכת האנרגיה.
תהליך היעוץ שלנו נשען ונבחן לכל אורכו בסימולציות מתקדמות בתוכנות לנושאי אנרגיה ביניהן
 DESIGN BUILDER  ,ENERGY +   , GRASSHOPPER  - פלאג אין של RHINO  ועוד,   וכן תכנות לנושא אוורור פנימי, תאורה טבעית ועוד, התומכות בהחלטות התכנוניות תוך ביצוע חישובי החזר השקעה ואנליזות  של אופטימיזציה של הפתרונות הנבחנים המיועדים להביא את הפרויקט ליעד הנדרש.

היכולת שלנו אינן מוגבלות לקנה מידה כלשהו, ומשתרעות על כל הספקטרום ממבנים קטנים  ועד תכניות בנין עיר. הכלים הניתוחיים שלנו הינם בחוד החנית המדעי.
 לצד ניתוח הפרויקטים בכלי התכנה המתאימים למצבים סטטיים, דינמיים ו – CFD אנו מפתחים במשרדנו  כלי תוכנה היחודיים לנו – על מנת לתכלל ולהגיע לפתרונות האופטימליים לפרויקטים בלו"ז קצר במיוחד.  

 ניתוחי תאורה טבעית

אנו מביאים לאופטימיזציה של הביצועים האנרגטיים והוויזואליים של מבנים על ידי שילוב של שימוש מיטבי בתאורת יום ותאורה מלאכותית מתקדמת ומתאימה.
הקטנת הצורך בתאורה מלאכותית מתקבלת משילוב פרמטרים שונים של התכנון האדריכלי ואדריכלות הפנים ובהם גודל, מיקום ופרופורציות של חלונות, עומק חדרים ואגפי מבנה ביחס למעטפת הבנין או פטיו שבמרכזו, שימוש באלמנטים תורמים כגון מדפי אור וארובות אור, יישום הצללות בנויות ומתכווננות, תכנון הפנים כולל מיקום פונקציות, גודל החללים, מיקום עמדות עבודה ביחס למעטפת המבנה, גובה ושקיפות מחיצות פנימיות ושל חדרים ושל עמדות עבודה בחלל פתוח, צבע ורמת הברק והקירות של התקרה ועוד.

למיקסום השימוש בתאורה טבעית יש בו כדי לשפר את הבריאות, הפרודוקטיביות , ההישגים הלימודיים וכיו"ב  של השוהים במבנים.

כמובן שיש לשקלל את ההפסד האנרגטי כתוצאה מרמת הבידוד התרמי הנמוכה יותר בדרך כלל של מערכת חילון מקיר אטום, אל מול היתרונות שזו מביאה איתה.
תאורת בת קיימא משלבת את היבטי התאורה טבעית והמלאכותית  בתכנון האדריכלי של חללי המבנה על הפעילות שבהם , וזאת תוך התייחסות לחומרי הגמר  ליצירת חללים מושכים מבחינה ויזואלית המשפרים את הבריאות והרווחה של הדיירים.
אנו מקדמים את תהליך הייעוץ לתאורה בשילוב מודלים של תאורה טבעית בתכנון תכנון התאורה המלאכותית להכלת מערכות יעילות אנרגטית  של תאורת פנים וחוץ באנרגיה, לרבות תכניות מערך של הקומות (LAYOUT) , גופי התאורה, מערכות השליטה והבקרה, חישובי צריכת האנרגיה לתאורה, ועמידה בדרישות התקנים השונים בהיבט זה.

מבנים בריאים

לאדריכלות הירוקה יעד מרכזי במיוחד שאינו ניתן למדידה בשלב התכנון כמו החיסכון באנרגיה ומים או האחוז השטח הזוכה לתאורה טבעית או לאוורור טבעי איכותי והוא יצירת "מבנים בריאים".
באשר לחסכון באנרגיה ומים - היזם והדייר מרגישים את התוצאה בחשבון החשמל והמים הנמוך שהם מקבלים.
לחסכון זה כמובן גם היבטים סביבתיים משמעותיים – בזיהום האוויר בשמירה על משאבים מתכלים ומקורות המים על כל ההשלכות האקלימיות והאחרות.
לעומת זאת באשר לתאורה טבעית ואוורור טבעי ואף למבטים וקשר עין לנוף דרך החלון - הדייר מרגיש שזה "עושה לו טוב".

אבל זה הרבה יותר מזה.
הוכח אמפירית במחקרים רבים שבוצעו בעולם כי ב"מבנים בריאים" רמת התחלואה נמוכה יותר, הפרודוקטיביות של עובדים גבוהה,  התלמידים והסטודנטים מקבלים ציונים גבוהים יותר.
וכל זאת באחוזים ניכרים, עד כדי 10% ויותר.
מעבר למובן מאיליו שכל אלו יעדים מעולים, הרי לבריאת פרודוקטיביות וכו' יש השלכות כלכליות גדולות משמעותית אף מהחסכון באנרגיה למשל.

מספר דוגמאות:
עובד שנעדר פחות ימים עקב מחלה והינו אנרגטי ופעיל יותר בימי  העבודה, פחות הפסקות קפה וכו, ומכאן עם תפוקה הגבוהה בלמעלה מ 10 אחוז, תלמיד ש"מייצר ידע" רב יותר (כפי שמתבטא בציוני הנבחנים), פרושו "החזר השקעה" גבוה יותר על ההשקעה במערכת החינוך, חולה שמשתחרר מבית החולים 3 ימים לפני מאושפז במצב דומה בבית חולים במבנה פחות בריא.
כל אלו מייצגים רווחי עתק הן לדיירים, לעובדים, לתלמידים והן לחברה ולמדינה.

אך כדי להביא מבנה להיות 'מבנה בריא' יש לבצע פעולות תכנוניות מתאימות כמפורט להלן

היעוץ שלנו לנושא הבנייה הבריאה הינו הוליסטי וייחודי לכל פרויקט.
אנו, "וואווא אדריכלות ירוקה בע"מ" מתייחסים  למגוון הרכיבים המאפיינים והרלוונטיים למבנים בריאים ובתוך כך איכות האוויר, חומרים, קרינה, תאורה מלאכותית,  תאורה טבעית ומבטים לנוף, הנוחות התרמית  ותכנון גמיש ועוד.
באמצעות  זיהוי ערכי הלקוח וקביעת יעדי ביצועים מונחי בריאות כבר בתחילת שלב התכנון המוקדם, אנו מנחים את צוותי התכנון לפתרונות המגנים על בריאות הדיירים, העובדים והתלמידים במבנה,  והמקדמים  את תחושת הנוחות והנעימות שלהם.
אנו מביאים לפרויקטים  אסטרטגיות חדשניות המשפרות את הנוחות והרווחה של דיירי הבניין.

המומחיות שלנו במבנים בריאים על הרקע והידע באדריכלות ,הנדסה ומערכות, רעילות חומרים, השלכות

של קרינה, היגיינה תעשייתית, השלכות סביבתיות, תכנון תאורה, ניהול סביבתי, מספקים לנו הבנה מקיפה ומעמיקה של מערכת היחסים שבין הסביבה הבנויה ובריאות אדם, היעלות והתפוקה ומאפשרים לנו לקדם את היעד הכה חשוב וכלכלי הזה בתכנון המבנה.

תפיסת התכנון בר הקיימא כמרכיב בתכנון הסביבתי

אנו רואים את המבנה המתוכנן כחלק מסביבתו הרחבה.
אנו מנווטים את צוות התכנון ומספקים השראה והדרכה בתהליך תכנון פרויקט בר קיימא המאופיין בביצועים הגבוהים במיוחד.
הייעוץ שלנו ניתן לאורך כל שלבי הפרויקט, משלב התכנון המוקדם דרך התכנון המפורט לביצוע ועד הבנייה, ובא לפתח ראיה רחבה וכוללת לכל אחת מהשאיפות הסביבתיות של הפרויקט.
אנו עובדים עם כל חברי צוות התכנון במגמה לאתר ולזהות אסטרטגיות תכנון בר קיימא, להוכיח את יעילותן באמצעות  חישובים וסימולציות ולתעדף פתרונות תכנוניים.
 ועם המומחיות שלנו בתכנון  ירוק ובהשלכות של יישומים תכנוניים על בריאת ותפוקה, אנו מקדמים בניית אסטרטגיות למבנים בריאים  באמצעות מחקר, חדשנות ושיתוף פעולה.

אנו שואפים להביא לתכנון מבנים שיש להם השפעה ברת  קיימא מעבר לגבולות האתר על ידי חתירה לשילוב מעגלים רחבים יותר בפיתוח, זאת כאשר אלו אפשריים וכלכליים.
השתלבותנו  בפרויקטים ברמת הוליסטית זו, היא המאפשרת לנו לראות מעבר לאופק הפיתוח המיידי ולהפוך אתגר פוטנציאלי לנכס עתידי.

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.